כתיבת תכנית עסקית מהווה תהליך מרגש. הכל מתחיל מרעיון אחד, מיוזמה שאתה רוצה להפוך לעסק פעיל, אתה זקוק למשקיעים, לסכום התחלתי לצאת לדרך ולהפוך את הרעיון למשהו שקיים בשטח והתכנית העסקית היא המסמך הראשון שאתה מציג בדרך לשם. יש מספר אלמנטים חשובים שאסור לפספס כשכותבים תכנית עסקית ובלעדיהם תכנית זו לא תוביל לפריצת הדרך המיוחלת.

מהי ההזדמנות העסקית?

כל משקיע רוצה לדעת שהתכנית שאתה מגיש לו היא בעצם הזדמנות גם בשבילו. הוא רוצה לוודא שיש פה הזדמנות עסקית כדאית שתביא איתה רווחים והצלחה.

בין אם מדובר בבנק שרוצה לוודא שיהיה לך את הרווחים הדרושים כדי להחזיר את ההלוואה שתינתן לך ועד למשקיע פרטי שרוצה לוודא שגם הוא יכול להרוויח מהעסקה.

כתיבת תוכנית עסקית צריכה לכלול פירוט מוכח של ביקוש והצע, עליך להוכיח שיש ביקוש לרעיון שלך ויש מי שירצה לקחת בו חלק, לרכוש את המוצר או להשתתף במיזם שלך.

בין השקעה להכנסה

המשקיע רוצה לדעת שההשקעה שהוא יעשה בעסק שלך בעקבות קריאת התוכנית העסקית ואישורה תהיה מכניסה. לכן חשוב לכלול את ההוצאות וההכנסות הדרושות כדי להרוויח או לפחות כדי להחזיר את ההשקעה. חשוב להביא פירוט מדויק ככל האפשר, לאחר שבדקת את השוק ובחנת את הצורך והדרישה מול ההשקעה הדרושה כדי לעבור משלב הרעיון לשלב הביצוע.

האלמנט השיווקי

מוצר טוב הוא מוצר שקל לשווק אותו, שאנשים רוצים לשמוע עליו. זה יכול להיות רעיון מהפכני או מוצר גשמי, אבל הוא חייב להיות בר-שיווק. החלק השיווקי חשוב מאד למשקיעים שרוצים לדעת שיהיה אפשר למכור את המוצר שלך ולבנות סביבו קמפיין מוצלח. החלק השיווקי כולל מכירה שלך את הרעיון שלך, תוך הוכחות שמדובר גם בהצלחה שיווקית פוטנציאלית.

במהלך כתיבת תוכנית שיווקית כדאי לתת סקירה של אפשרויות השיווק והפרסום של המוצר או הרעיון שלך. האם ניתן לשווק את המוצר דרך הרשתות החברתיות? האם יש צורך בקמפיין פרסומי בעיתונות או בטלוויזיה? האם קמפיין כזה יהיה יעיל? כיצד אתה מתכנן לשווק את הרעיון מבלי להשקיע סכומים גדולים בשלב הראשוני.

חזון מוגדר היטב

תכנית עסקית צריכה לכלול תיאור של החזון שלך – כלומר, איך אתה רואה את העסק מתפתח בעוד שנה, שנתיים או חמש. חשוב מאד לתת תיאור רציונלי, לא לחלום בהקיץ ולהקפיד על נתונים יבשים הגיוניים. במידה ועסק דומה לשלך כבר מתפקד ומוכיח את עצמו תוכל לתת דוגמאות, אך חשוב לבדל את עצמך ולציין במה אתה מוצלח יותר, ייחודי יותר וכמה גדולים הסיכויים שלך להוכיח הצלחה גדולה יותר.

דרכי פעולה מוגדרות מראש

תכנית עסקית חייבת לכלול דרכי פעולה מוגדרות. מה קורה מהרגע שבו אתה מקבל את סכום ההשקעה ויכול לצאת לדרך ועד ליציאת המוצר לאוויר העולם או לפתיחת העסק עצמו? מה קורה שנה מעכשיו? שלבי העבודה צריכים להיות מוגדרים מראש, לפי לוח זמנים הגיוני שאתה קובע לעצמך ולמשקיעים.

סקירת שוק

אחד הדברים הכי חשובים בכתיבת תכנית עסקית היא סקירת השוק. אנחנו רוצים לדעת האם יש בתחום בו אנחנו עוסקים מתחרים רציניים, מה מצבם, מה הם מציעים אל מול מה שאנחנו רוצים להציע, לכן חשוב לבחון מודלים עסקיים קיימים ולהכניס לתכנית העסקית תמונת מצב של השוק.

כתיבת תוכנית עסקית מהווה שלב חשוב בדרך להגשמה עצמית ועסקית של כל יזם, צעיר או מבוגר. זו הדרך הטובה ביותר לזכות בהשקעה ובשיתופי פעולה ולכן כדאי להקפיד על כתיבה נכונה ואינפורמטיבית ככל האפשר.

המאמר נכתב על-ידי חברת tack המתמחה בייעוץ ארגוני לעסקים.