מאת: אריה כהן MBA, חונך עסקי.

כל ההתחלות קשות…

לפי נתוני משרד התעשיה והמסחר – 70% מהעסקים הקטנים והבינוניים הנפתחים מידי שנה, נסגרים תוך השנה הראשונה לקיומם, ו-20% נוספים – במהלך השנה השנייה.

90% מהעסקים החדשים נסגרים במהלך השנתיים הראשונות לקיומם!

האם זו יד הגורל? האם לא ניתן אחרת?

הבה ונסקור חלק מהשגיאות האופייניות שעושים בעלי העסקים בתחילת דרכם:

  1. הסיבה להחלטה להקים עסק עצמאי: לרוב אין לה קשר כלשהו עם יכולת ניהול עסק של היזם. לרוב הסיבה היא ידע מקצועי שנרכש או ניסיון שנצבר בתחום מסוים, שמביאים להחלטה לפתוח בתחום זה עסק עצמאי. זה בפירוש אינו מספיק לניהול עסק.
  2. מחסור בהון עצמי או ניצול כל ההון העצמי בשלבים הראשונים של ההקמה, מבלי לדאוג למסגרות אשראי שיאפשרו המשך פעילות תקינה.
  3. יודעים לייצר, אך לא מכירים את השוק ולא יודעים לשווק ולמכור.
  4. התייחסות לעסק קטן בשיטת – "כשנגיע לנהר – נעבור אותו". פעמים רבות סבורים היזמים החדשים הפותחים עסק, שמאחר ולא מדובר בהשקעה גדולה ולא בעסק גדול – יוכלו לפתור את כל הבעיות שיצוצו תוך כדי פעילות שוטפת. זה לא קורה.

אף יזם ואף משקיע לא ייכנס לפרויקט של הקמת עסק גדול מבלי להכין תכנית עסקית, לבצע סקר שוק, לבחון את כל אופציות המימון והאשראי הקיימות ולהתארגן מבחינת איוש תפקידי הניהול העיקריים: מנהל שיווק, מנהל כספים ומנהל ייצור. זה בדיוק מה שלא עושים מרבית היזמים של העסקים הקטנים: אצה להם הדרך.

מה עושים?

ראשית – התייחסו ברצינות ובכובד ראש לרעיון העסקי שלכם.

נסו לחשוב ולדמיין איך אתם רוצים שהעסק שלכם ייראה בעוד 5 שנים או יותר. אל תפחדו לחשוב בגדול!

לאחר שאתם רואים בעיני רוחכם את העסק הגדול שלכם – התחילו לסקור את המבנה הארגוני שלו, את הפונקציות השונות שיש להפעיל על מנת לנהלו נכון, והשוו זאת למה שאתם יודעים או מתכוונים לעשות.

את כל התפקידים שאינכם מסוגלים לבצע בעצמכם – אסור להשאיר ללא פתרון גם בעסק הקטן: הכשירו את עצמכם בתחומים שחסר לכם ידע, השכירו שירותיהם של יועצים טובים שידריכו אתכם בתחומים אלה עד אשר העסק יגדל, והשכירו שירותיו של עובד קבוע שיבצע אותם. הכינו היטב את התשתית לעסק הגדול כבר במסגרת ההפעלה הראשונית של העסק הקטן.

כי זה הקטן – גדול יהיה.

או שייסגר!