אני טוען, מזה מספר חודשים, כי ה"שד" של המשבר הכלכלי העולמי אינו נורא כפי שהוא מוצג באמצעי התקשורת, לפחות לא מבחינתם של עסקים קטנים ובינוניים. לעתים, ובתכנון נכון, המצב עשוי להוות הזדמנות עסקית בעבורם.

אין ספק שצריך לעבוד יותר קשה בתקופה כזו. הוסיפו למשבר הכלכלי העולמי גם את מבצע "עופרת יצוקה" שנכנסנו אליו, ותתקבל תמונה בה חלק לא מבוטל של עסקים חייבים לעבוד כאשר יד אחת קשורה להם מאחורי הגב. זה לא קל.

על פי עקרונות "תורת השפע", כאשר יש ירידה בהכנסות וברווחים צריך להשקיע בפרסום ובקידום מכירות, באינטנסיביות רבה וביצירתיות גבוהה. כשעסקים בשדרות היו על סף סגירה, לפני תחילת "מבצע עופרת יצוקה", מישהו הגה את הרעיון הנפלא להביא צרכנים ממרכז הארץ לבצע קניותיהם בשדרות. דבר כזה מבטא סוג של שיתוף פעולה ואחריות הדדית ברמה גבוהה מאד, וזהו מודל שיכול לשמש דוגמה להתייחסות, בשינויים הרלוונטיים, לפעילות עסקית שוטפת בתקופות של האטה.

סוגים של שיתופי פעולה

קיימים מספר סוגים של שיתופי פעולה:

1. שיתוף פעולה "אופקי", בין עסקים דומים או זהים.

מספר עסקים באותו תחום מתארגנים לשתף פעולה ביניהם. הצורה השכיחה היא חלוקת עבודה על בסיס גאוגרפי. עסק הנמצא באזור הדרום מפנה הזמנות או לקוחות מאזור המרכז לעסק עימו הוא קשור באזור זה ולהיפך. יתכן מצב שהעסק באזור המרכז משלם עמלה לעסק מהדרום בגין ההפניה, ואז שני הצדדים יוצאים נשכרים.

קיימת אפשרות שאת הקשר בין מספר עסקים באותו תחום ועם קהלי מטרה דומים, ייזום ויארגן גוף שיש לו יידע ואפשרות לנהל מערכות שיווקיות שיענו על הצרכים של עסקים אלה. במקרה כזה ניתן יהיה לספק לקבוצת עסקים שירותי מכירה משופרים בתקציב נמוך בהרבה מאשר כל עסק היה מצליח לבצע בכוחות עצמו. גם מבחינת הלקוחות הפוטנציאליים יכול שיתוף פעולה כזה ליצור יתרונות באפשרות להציע מיגוון רחב של מוצרים ודגמים.

2. שיתוף פעולה "אנכי", בין עסקים שונים או משלימים.

משרד עורכי דין המתמחה בנדל"ן יכול להפנות לקוחות למשרד אחר המתמחה בנזיקין. שיתוף פעולה בין עורכי דין הוא נפוץ למדי ומוסדר, מבחינת הנהלים שלו, באמצעות לשכת עורכי הדין בישראל. אולם יכולים להתבצע גם שיתופי פעולה אחרים כמו למשל: עסקים המבוססים על יבוא סוגי ציוד מסוימים מפנים ביניהם לקוחות על פי צורכיהם של האחרונים, או משרד רואה חשבון המקבל לקוחות ממשרד של יועץ מס שאינו מוסמך לערוך מאזן לחברה בע"מ.

בתקופה של ירידה בביקושים וחשש ממיתון, חייבים העסקים הקטנים להיות יצירתיים על מנת לשמור על היקף מכירות סביר ורווחיות נאותה. שיתופי פעולה עשויים להפרות יצירתיות זו ולאפשר לעסקים להתרחב ולגדול בניגוד למגמות הכלליות השוררות במשק ובכלכלה העולמית.